Idag hadde vi bestemt oss for å delta på en forelesning for å sjekke ut hvordan det er å være elev på GoStudy.
For min egen del er det en stund siden sist jeg satt på en skolebenk. Timen begynner først klokken 10, men vi ser ingen grunn til å så sove lenge. Skolen ligger jo rett ved stranden så det er god tid til en morgensurf. Vi er oppe klokken syv. Det blåser hard fralandsvind og dønningene ruller inn på Zicatela.
Åse er raskt oppe og hopper i vannet. Jeg somler som vanlig. Når jeg nesten er klar er hun allerede oppe igjen, ikke helt fornøyd med forholdene. Vi sjekker La Punta, men det er smått. Forholdene er ikke helt optimale, men jeg går uti på stranden og koser meg, vannet er 27 `C og solen skinner. I starten er vi bare et par stykker i vannet og livet er herlig. Jeg får noen sekunder i det grønne rommet og lever livets glade dager. MEXICO CORAZON!!
PÅ SKOLEBENKEN
Faget er Ex.Phil eller filosofi på godt norsk. Et luftig fag som svever sitt eget liv har jeg hørt.
Dagens tema; hva er det gode liv? «Hva er det som får en snekker til å føle seg vell?» åpner læreren med. En elev svarer raskt «Når han gjør en god jobb».En annen elev følger opp «Når han opplever følelsen av mestring». Jeg tenker egoistisk og retter spørsmålet mot meg selv. Er jeg lykkeligst når jeg surfer bra eller er det miljøet rundt som skaper lykken? Læreren følger opp sitt eget spørsmål «Det som får mennesker til å leve et godt liv er å være et best mulig menneske. Ved hjelp av å virkeliggjøre det som ligger inne i mennesket oppnås lykke», Aristoteles er et hett tema i dette svale klasserommet. Forelesning vekker interessen min. Det tar meg litt på senga, men på en god måte. Ingen elever gjesper, det virker som flere er interessert. Tross at temaet ikke har noen fasitsvar virker det som om svarene til Aristoteles godtas som rett.
Forelesningen utvikler seg videre til å bli et spørsmål om hva lykke er. Store pengebeløp nevnes, men pareres av læreren som ikke vil godta det som et svar på hva lykke her. «Kan du kjøpe lykke?» spør læreren. En elev svarer «Du kan kjøpe deg et surfebrett». Elevene blir gira og flere hiver seg på. De nevner drinker på en strand med en sval bris. Det høres ut som de er lykkelige, siden de tar eksempler fra sin egen situasjon. Læreren tar kontroll over diskusjonen «penger kan være et virkemiddel til lykke. Trygghet og muligheter er ting som kan gi lykke». Læreren dreier diskusjonen mot ære. Og kombinerer det med å spørre om dette er en nøkkel til lykke. Elevene virker skeptiske og det blir stille. Læreren siterer Aristoteles igjen.
De som lever for ære, for å få ære fra andre,de er egentlig slaver. De lever ikke for seg selv, men den anerkjennelsen de får fra andre
For meg virker det som om Aristoteles er en smart fyr. Det betyr ikke at jeg godtar alle disse svarene som helt korrekte. Det er vell en del av min særegenhet som menneske. Ifølge Ariestoles er menneskets særegenhet viktig i jakten på lykke. «Lykke er å lykkes i å leve best mulig» siterer læreren igjen.
TANKENE SURRER
Alt dette får meg til å tenke på hvordan jeg har valgt å leve livet mitt. Min lykke er delvis styrt av naturen og mitt eget behov for mestring av bølger.. Slik har det jo ikke alltid vært. Er det slik at du finner lykke eller finner den deg? Hvorfor er noen lykkeligere enn andre tross at de har mindre av det meste?
Klasserommets diskusjoner og tema ligger i bakhode og svirrer. Det går opp for meg at dette kan være viktige spørsmål å stille seg selv før en tar fatt på et studie i retning arbeidslivet. For her er det essensielle spørsmål de fleste må stille seg selv. Er min lykke basert på lønn eller personlige utfordringer? Er det mulig å kombinere eller styrer det ene den andre? Verdien av slike fag som filosofi har økt hos meg. Til slutt, min far sa ofte til meg «Hvem er du? Hvem vil du være?» spørmålene er så bra at jeg føler de kan legges inn i denne sammenhengen.