Etter en lang rekke forskjellige surfekjerrer har Kent Andre Aagnes endt opp med drømmebilen. En 2004 modell Land Rover Defender 110 pick-up som har plass til det meste og er tøffere enn de fleste! Veien til det perfekte har ikke vært knirkefri, men ingenting som er lett å gjøre er verdt å gjøre.
Foto: Mats Torbergsen
Hei, Kent! Hva er det beste med bilen din?
Råskapen og at den er tøff å se på. Lett å komme seg på surfetur med. Bare kast hva du vil på planet og dra. Og så kan jeg slepe opp de andre der de setter seg fast.
Hvorfor endte du opp med denne bilen?
Jeg gikk rundt med en tanke om en pick-up. Det hadde jeg lenge hatt lyst på og så var jeg på søken etter noe ikke alle hadde. Da endte jeg opp med å kjøpe en Land Rover Defender pick-up fra 1991. Det er ikke mange av dem og jeg synes i bunn og grunn bilen var tøff å se på.
Enkelt og greit, altså?
Nei. Jeg kjøpte bilen i Tromsø og skulle reise hjem med Hurtigruta for bilen var ikke godkjent og hadde ikke skilt. Den dagen jeg skulle dra fra Tromsø til Bodø hadde de service på båten og den gikk ikke. Da måtte jeg kjøpe nye dekk og skaffe prøveskilt. Jeg la i vei mot Bodø og alt gikk greit veldig lenge før dynamoen løsnet, bilen mistet alt av lys og det ble mørkt. Da ble det bergingsbil resten av stykket til Bodø. Jeg var ikke helt fornøyd da jeg kom hjem. Bilen gikk som ei bøtte mainskjit, klarte ikke holde fartsgrensen på landeveien, så hadde ikke riktig godfølelsen.
Dynamoen løsnet, bilen mistet alt av lys og det ble mørkt
Kjipt, hva gjorde du da?
Bilen ble stående, men en dag sendte en kompis som eier et verksted i Trøndelag et bilde av en Ferrari. Bak i bildet stod en krasjet Defender. Jeg ringte og spurte hva greia var med den. Bilen hadde rullet rundt og knust tak og dører. Det endte med at jeg fikk kjøpt den og da var prosessen i gang. Jeg bygde om to biler til én og brukte de beste delene fra begge. Byggetegningene hadde jeg i hodet. Det gikk ett lite år så stod den ferdig som den ser ut i dag. Godkjent med skilter og i daglig bruk.
Hva har du gjort for å få den i stand?
Jeg har egentlig gjort alt. Skiftet ut gamle deler med nye deler, laget lasteplanet slik jeg ville ha det, lakket bilen i fargen jeg ville ha og satt på de riktige detaljene med rette dekk og felger. Bilen har blitt slik jeg hadde i tankene da jeg begynte. Det var jo litt kult å ende opp med prosjektet slik jeg hadde tenkt.
Bilene har jo litt sjarm med at ikke alt bestandig virker.
Hvis du skulle gjort noe annerledes – hva?
Det må være svært få ting. Jeg har gjort en grundig jobb hele veien og er ikke 100% ferdig så det er litt småprosjekter før den blir helt ferdig. Jeg liker å ha litt prosjekter, så mulig det blir et nytt når denne er ferdig, hvem vet?
Er dette din første skikkelige surfekjerre?
Jeg har hatt flere surfekjerrer i de siste årene. Første en VW LT35, stor bil med plass til alt. Den var delvis innredet og perfekt til skifting før en session i vannet. Bilen var jo stor, litt lite praktisk i det daglige livet i byen, og alle ville låne den til å hente sofa, materialer og alt det der. Ble litt lei av det, så da gikk jeg over til en litt nyere Ford Transit Sport. Meget god bil det også, men egentlig litt for fin til mitt bruk. Den solgte jeg for å bruke penger på bygging av garasje og uteområdet ved huset mitt.
Hva er greia med Defendere og folka i dem?
Ikke helt sikker. Det er jo en kultbil og du får litt ekstra mannepoeng for å kjøre rundt i den. Bilene har jo litt sjarm med at ikke alt bestandig virker. De trenger litt kjærlighet for å funke 100%. Og så er det jo grovt og enkelt bygget, litt som en legokloss.
Frakte surfere, slepe badstue og komme seg frem de fleste steder – er det noe denne bilen ikke kan gjøre?
Den flyter dårlig og flyr ikke særlig godt. Bilen er ganske robust med god trekkraft og lasteevne. Jeg kommer stort sett frem så langt jeg tør å kjøre. Sikkert mye den ikke egner seg veldig godt til, men det tenker jeg ikke så mye på.
Er dette den perfekte surfebilen?
Det er nok en av de perfekte. Her er det nok delte meninger om saken, men jeg har hatt flere forskjellige og er meget godt fornøyd med denne.
Redaktør i SurfNorge, med tekst i blodet. Henrik skriver, utvikler konsepter, strategier, lager saker og fremfor alt, surfer.